RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Tarikh/Hari: 10 Januari /Isnin Masa: 8.10 – 9.10 pagi
Kelas :
1 Merah Bil.Pelajar:
31 orang
Mata pelajaran:Bahasa
Malaysia
Tema: Keluarga
Tajuk: Keluarga Huda
Isi Kandungan :
Standard Kandungan:
1.2
– Mendengar,mengecam dan menyebut
bunyi iaitu abjad,suku kata,perkataan,
frasa dan
ayat yang diberi dengan betul
2.1- Asas membaca dengan betul
Standard Pembelajaran:
1.2.1-
Membaca bentuk-bentuk,abjad dan membunyikan huruf vokal dengan sebutan
yang
betul.
2.1 .2- Mengeja dan
membatang suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.
Objektif Am: Pada akhir pengajaran,murid berupaya :
1.
Mengecam dan mengenalpasti bunyi huruf
vokal dengan betul
Objektif Khas:
2.
membunyikan tiga huruf vokal dengan
sebutan yang betul.
Pengetahuan Sedia Ada:
Murid-murid telah mengenal huruf –huruf vokal dan konsonan.
Kosa kata : vokal
a,i.u. ibu,ayah,ular,ubat,ikan,adik
Konsep: Soalan dan bercerita
Bahan Bantu
Mengajar: Kad huruf , kad suku kata dan
kad gambar dan lembaran kerja
Nilai: Kasih sayang,hormat-menghormati, taat dan
yakin
TMK: Cd , pemain cd
LANGKAH/
MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
AKTIVITI GURU
|
AKTIVITI MURID
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Set Induksi
5 minit
|
Nyanyian lagu huruf Abjad
“ A, B, C, D,E ……. F………. Z”
|
Memperdengarkan
nyanyian
daripada
cd.
|
Menyanyi beramai-ramai.
|
TMK:
Cd,pemain cd
Nilai ;
Kerjasama yakin
BBM
Pemain cd,
cd,kad huruf.
|
||||||||||||||||||||||||||||
1
20
minit
|
Gambar dengan huruf vokal
i i
ibu ikan
a
ayah
u a
ular
adik
u
ubat
|
Guru menyoal murid;
1. Siapa
tahu gambar apakah ini ?
Guru mengeja
nama
gambar yang
ditunjukkan.
Menerapkan nilai kasih –sayang dan rasa hormat
kepada ahli keluarga.
|
Menyebut nama
gambar dan
mengejanya.
Bersoaljawab dengan guru mengenai gambar-gambar
yang ditunjukkan dan nilai kasih-sayang dalam keluarga.
|
Teknik;
Soaljawab
Nilai:
Kasih- sayang
Keyakinan
BBM:
Kad gambar
|
||||||||||||||||||||||||||||
2
10 minit
|
a
bunyinya a
i bunyinya i
u
bunyinya u
|
Membunyikan vokal
a bunyinya
a
i
bunyinya i
u
bunyinya u
Menulis
vokal a i,u di udara.
Memberikan doh dan menyuruh murid membentuk huruf
a ,i,u dengan menggunakan doh.
|
Membunyikan vokal.
Menulis vokal di udara.
Membentuk vokal
a i,u dengan menggunakan doh.
|
Teknik:
Soaljawab
Nilai;
Berani, yakin dan kerjasama.
BBM.
Kad huruf, kad gambar dan doh
|
||||||||||||||||||||||||||||
3
10 minit
|
Kad huruf vokal
|
Menunjukkan abjad “a”, “i” , “ u”.
Soalan guru.
1) Ini huruf apa ?
2) Apakah bunyinya?
Kerja kumpulan
Meminta
murid memadankan gambar dengan kad huruf yang sesuai.
Bersoaljawab dan berbincang mengenai tugasan yang
ditunjukkan.
|
Menyebut vokal.
Memadankan gambar dengan huruf vokal dalam kumpulan masing-masing.
Setiap kumpulan menunjukkan hasil kerja kumpulan
masing-masing.
|
Teknik;
Soaljawab
Nilai;
Yakin
dan sabar.
BBM.
Kad gambar , kad huruf.
Teknik: Soaljawab
Nilai Yakin
KBKK:
Menghubung kait
Menjana idea
|
||||||||||||||||||||||||||||
4
Lembaran kerja
10 minit
Penutup
5 minit
|
Soalan guru;
1) Ini huruf apa ?
2) Apakah bunyinya?
a……………..a
i…………… i
u………………u
Huruf Vokal
…bu ….bat
…..yah
….dik
…kan ….lar
Nyanyian
|
Guru menunjukkan
semula huruf vokal yang telah dipelajari .
Memberi lembaran kerja dan meminta murid
menuliskan huruf vokal yang sesuai dengan gambar.
Meminta murid-murid menyanyi.
|
Menyebut nama huruf dan membunyikannya.
Menyelasaikan tugasan.
Menyanyi beramai – ramai.
|
Teknik;
Soaljawab
Nilai;
Yakin
BBM.
Kad huruf dan lembaran kerja
|
||||||||||||||||||||||||||||
Refleksi:
Pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar sebagaimana yang dirancang.
Murid-murid dapat melibatkan diri dalam semua aktiviti pembelajaran. Pemilihan kaedah pengajaran
yang melibatkan murid-murid secara langsung memudahkan mereka memahami
pelajaran tersebut. Penggunaan alat bantuan mengajar juga memudahkan
murid-murid mencapai objektif Objektif tercapai.
Tentu murid-murid saya suka belajarni.
ReplyDelete